Een interview.
Vraag: Je ziet er nog best jeugdig uit, toch deed je al mee met een cursus van Hoger Onderwijs voor Ouderen, hoe oud ben je eigenlijk?
HvT: Ik ben geboren in 1957 in Bussum en nu dus al 60 jaar oud.
V: Als je zo oud bent geniet je vast al van je pensioen.
HvT: Absoluut niet! Ik heb een volledige baan als senior docent Software Engineering aan de Hogeschool van Amsterdam. De laatste twee jaar ben ik vooral betrokken bij het omscholingsprogramma Make IT Work waarin we hoger opgeleide werklozen omscholen naar een baan als software ontwikkelaar. Een heel intensief programma waarin we de stof van de eerste anderhalf jaar van de reguliere opleiding in vier maanden behandelen. Flink doorwerken voor de kandidaten maar ook voor mij! Kijk maar op www.it-omscholing.nl als je er meer van wil weten.
V: Je werkt dus in het onderwijs, ben je je hele leven lesboer geweest?
HvT: Nee, in tegendeel. De eerste 15 jaar na mijn afstuderen heb ik gewerkt aan verschillende universiteiten, het langste als universitair docent informatica in Nijmegen. Daar ben ik in 1994 gepromoveerd op een proefschrift op het gebied van de theoretische informatica. daar gaf ik natuurlijk ook colleges maar het onderwijs heeft aan universiteiten geen enkele prioriteit. Ik wilde niet mijn hele leven in een academische omgeving blijven en daarom ben ik in 2000 naar het bedrijfsleven overgestapt. Ik heb in totaal 12 jaar bij verschillende IT bedrijven gewerkt maar altijd contact gehouden met het hoger onderwijs. Vijf jaar geleden besloot ik dat het een leuke tijd geweest was maar dat ik het allemaal wel had gezien. Ik wilde weer terug naar het onderwijs (bij voorkeur in een omgeving waar dat onderwijs wel prioriteit had) en werk nu dus voor de HvA.
V: Je hebt vooral in de IT gewerkt. Ben je als IT-er opgeleid of heb je iets anders gestudeerd?
HvT: Ja en nee. Toen ik in 1976 aan de Universiteit Twente natuurkunde ging studeren bestond er geen universitaire opleiding informatica. Er bestond wel een afstudeerrichting binnen de opleiding toegepaste wiskunde en toen ik daar achter kwam ben ik daarnaar overgestapt. Dat was voor mij dubbel aantrekkelijk omdat ik de wiskundestudie leuker vond dan natuurkunde en omdat ik met een informatica achtergrond makkelijk werk kon vinden in tijden dat dat helemaal niet vanzelfsprekend was.
V: Identificeer je je als informaticus of als wiskundige?
HvT: Grappige vraag. Ik ben natuurlijk informaticus en heb mijn hele leven met veel plezier op allerlei plekken in de IT gewerkt. Toch zie ik mezelf meer als wiskundige. Een paar jaar geleden heb ik mijn lidmaatschap van het NGI (Nederlands Genootschap voor Informatica) ingeruild voor het KWG (Koninklijk Wiskundig Genootschap) en dat niet alleen omdat het KWG een leuker blad uitgeeft.
V: Doe je nog iets wiskundigs?
HvT: Ik geef wiskundeles maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. Voor echte wiskunde ben ik te oud, wiskundigen zitten rond hun 23-ste op hun top. Als je dan nog niet internationaal bent doorgebroken wordt het nooit meer wat. Maar Een tijdje geleden las ik Unknown Quantity: A Real And Imaginary History of Algebra van John Derbyshire. Daarin werd ik gegrepen door de ontwikkelingen in de 19de eeuw. Dat is niet alleen wiskundig gezien een revolutionaire tijd! Sindsdien verzamel ik 19de eeuwse wiskundigen (ik heb er al bijna 100, en geen enkele dubbele!) en wil ik nog eens een boek schrijven over die periode. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in meer filosofische vragen zoals "Wat is een goed wiskundig bewijs?" en meer recent: "Wat is een bewijs eigenlijk?". Maar daarover kan ik je later misschien meer vertellen.
V: Dat is allemaal zakelijk en professioneel, heb je ook nog wat privégeheimen voor ons?
HvT: Ik ben al bijna 30 jaar samen met Marijke. We hebben geen kinderen maar wel twee honden en twee poezen. We wonen mooi in het landelijke Cothen maar eigenlijk willen we naar een appartement in of bij de stad (Amsterdam of Utrecht). Daarom staat ons mooie huis te koop, kijk maar op Funda:
http://www.funda.nl/koop/cothen/huis-49006790-buschgensstraat-2/V: Dank je wel voor dit interview, en veel succes met densite voor de Filosofie van de Wiskunde!