Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

Wat is de wiskunde toch mooi...

Vrienden,

Op één van de blogs over wiskunde die ik volg kwam ik het volgende filmpje tegen dat ik jullie niet wilde onthouden. Het heeft diepgang en is tegelijkertijd schitterend gevisualiseerd. Zo mooi kan het dus echt zijn. Klik hier: https://www.youtube.com/watch?v=QJYmyhnaaek en geniet!

Groet,
Huub

Comments

• Nou, Huub, - ik kom net thuis en heb de video één keer snel doorgekeken, maar ga dat zeker nogmaals doen -, maar voor nu: dit is inderdaad van een fantastisch mooie, wat zeg ik, welhaast perfecte schoonheid! En daarbij met eigenlijk vrij simpele middelen, i.e., "reframing in terms of complex numbers" plus relatering aan de eenheidscircel, en waarmee dan iedere "pythagorean triplet", zonder zorgen dat je er ook maar één zou kunnen hebben gemist. En dan Lagrange om het af te toppen naar de praktijk. Ik ben heel diep onder de indruk dat zoiets kan!

Het is een schoonheid die dicht in de buurt komt van de aesthetiek van Brouwer, maar toch - en begrijp wel, dat is niet bedoeld om te zeuren - vroeg ik mij af, en dat is wellicht meer een vraag aan Teun, in hoeverre een zodanige, laat ik het noemen 'overkoepelende' wiskundige visie/idee, nu als 'object' of als 'vorm' (Plato) moet worden onderkend - ik denk hierbij met name aan het 'multiplying to integers' van de video en respectievelijk Marcus en McEvoy: Aristotoles' 'A2, A3' commentaar etc. ("multiplication of entities"), pp 35-36.

Maar vooruit, misschien moet ik vooreerst de video nog een keer goed bekijken ...

Hartelijke groet,

Herman

• Ha Huub,

zojuist aangelogd. Een prachtige animatie - ik zal hem ook nog eens bekijken. Een wonder dat je dat hebt kunnen vinden. Ik herkende - maar dat zal je wel weten - het Riemann oppervlak dat correspondeert met z -> z kwadraat. Dat wordt uitgebreid behandeld in mijn lievelingsboek Prime Obsession van John Derbyshire - ik heb het wel eens genoemd.
    De daaropvolgende animatie ga ik ook gauw eens bekijken en dan kom ik daar op terug.
    Het is ook zeker mooi ! - tenminste, zelf ervaar ik schoonheid in wiskunde. Soms in visuele voorstellingen maar niet minder in minder aanschouwelijke zaken - al is dat wel eens lastig. Kennelijk kan je een wiskundig object ook als iets 'esthetisch' benaderen. En ik denk, ook een wiskundige constructie of een wiskundig bewijs.
    Voor mij is wiskunde niet alleen het 'zien' maar ook het 'doen'. En dat 'doen' heeft voor mij een schoonheid op zich.

PS van je bijdrage van 1 juni ?! had ik geen notificatie in mijn mail. Ik zal nog eens naar mijn instellingen kijken.

Groet,

Jan

• Dat je van mijn bijdrage over de mooie wiskunde geen notificatie kreeg komt omdat ik die in de categorie Praethuys had geplaatst. Daarvan worden geen mailnotificaties verzonden om de overlast van te veel mail te beperken. "Gewone" gebruikers kunnen die instelling niet aanpassen, ik kan het, als bovenbaas van de site, wel. Misschien kan jij het ook al moderator, dat weet ik niet zeker. Laat het even weten als je ook over de Praethuys gezelligheid geïnformeerd wil worden, dan doe ik mijn magische ding. 

Groet,
    Huub
  • Hoi Huub,

Zou je dat ook voor mij kunnen doen? Ik ben gewend aan veel e-mail, en jouw tovertruc maakt het voor mij alleen maar makkelijker.

Dank voor je magie, en hartelijke groet,

Herman

• Sim-sala-bim, sam-bala-spam... jullie krijgen allemaal mail als er iets in het Praethuys gebeurt. 
  • Huub, dank je, het werkt! Je bent tot nu toe onovertroffen als superbeheerder :-) Want dit commentaar kreeg ik ook juist in de mail.

Nog even inhoudelijk.
    Wat inderdaad schitterend is is, naast de helder geïllustreerde uitleg van het bewijs, de animatie van de afbeelding van het complexe vlak naar een Riemann oppervlak. Voor eenvoudige functies is het nog (visueel) te volgen ook.
    Wat ik vooral ook interessant vind is dat, wat hier visueel geanimeerd wordt, de tegenhanger is van een mentaal proces dat wiskundigen 'uitvoeren' wanneer zij zich zo'n afbeelding voorstellen.
    Sommige echte wiskundigen kunnen daar heel ver in komen...
    het is voor mij een illustratie van het gegeven dat wiskunde ook een kwestie van 'doen' is - één van de voor mij belangrijke elementen in onze filosofiehoek. (Overigens, wiskundigen doen nog wel meer dan enkel het 'doen' van wiskunde - zo simpel is het ook weer niet, denk ik).
  • Weliswaar wat laat, maar inderdaad wat een mooie video. Laat een bekende stelling eens van een andere kant zien. Zoiets als bij de fractal-theorie. Uitgaande van de bekende kwadratische functie waarin je een waarde substitueert en de uitkomst wederom substitueren etc. En dan te bedenken dat die theorie nog niet eens zo oud is.
  • Hallo Rien,

Even voor mij begrip - ik ben geen wiskundige -: doel je hiermee op 'Nonlinear Dynamics'? Een goede vriendin van mij, zij is psychiater, heeft mij daar (enigermate) mee in contact gebracht. Zij werkt daar mee bij haar diverse onderzoek. En wat mij zeer verbaasde, maar dat heeft wellicht primair met mijn onwetendheid te maken, is dat binnen het medische onderzoek naar complexe regulatiemechanismen de Nonlinear Dynamics een opvallend grote vlucht blijkt te hebben genomen.

Hartelijke groet,

Herman

• Ik ben evenmin wiskundige. Veeleer een geinteresseerde leek. Heb het even opgezocht en heeft inderdaad te maken met fractals,chaostheorie (de bekende vlinder die flappert in het Amazone gebied en bij ons een storm veroorzaakt) . Dus een kleine wijziging in de input heeft een grote wijziging in de output tot gevolg. Ben trouwens benieuwd naar de verbanden met de psychiatrie. 
  • Hoi Rien,

Dank voor je jouwe. Ja, ik moet hier ergens nog wel een stel artikelen hebben liggen, maar die terugvinden is niet zo simpel. Ik bel haar wel even in het weekend voor haar afstudeeropdracht, dat is gemakkelijker. Je hoort nog van me.

Hartelijke groet,

Herman

• Hallo Rien,

Ik heb in de gauwigheid een email teruggevonden waarin een draft van de afstudeeropdracht. Als je me je e-mailadres zend dan stuur ik het aan je door (mijn e-mailadres: engel@xs4all.nl). Zo heb je in elk geval een indruk. Maar hou je wel vast, want het is behoorlijk straffe kost ...

Met hartelijk,

Herman

• Hoi Rien,

Niet meer van je gehoord sinds mijn jongstleden bericht aan je. Dat is geen probleem, maar voor de goede orde, ik vond het niet netjes om zonder toestemming van de auteur het desbetreffende op de site te zetten, en vandaar mijn voorstel om het via privé-email te doen. Echter, mocht je via de site prefereren, wil ik best een meer algemeen neuropsychologisch nonlinear dynamics artikel voor je terugzoeken; gaat iets meer tijd vergen, maar laat maar horen of je nog steeds interesse hebt.

Hartelijke groet,

Herman

Sign In or Register to comment.