Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

Wiskunde en werkelijkheid

Vrienden,

Gisteren kreeg ik de studiegids van de HOVO voor het komend schooljaar. De nieuwe cursus van Teun staat daar in: Wiskunde en Werkelijkheid. De data: 7, 14 en 21 februari, 7, 14, 21 en 28 maart en 4 april 2018. Over de lestijden is de gids een beetje onduidelijk (10:00 tot 12:30 volgens de beschrijving, 13:30 tot 16:00 volgens het rooster...). Reserveer dus alvast in je agenda! Deze cursus is wel iets duurder: €295,- begin dus alvast met sparen.

Groet,
Huub (druk met de verhuizing en ook niet erg lekker door een virusinfectie...)

Comments

• Heren,

De ware tijd is 12.30-13.00 uur, want dat heb ik afgesproken. Hovo Rotterdam gaat dat nog corrigeren op een aantal manieren. Het komt dus goed.

De cursus is duurder maar hij duurt ook langer.

Sterkte Huub met de verhuizing en de infectie! Het leven kan zwaar zijn.

Maar verhuizing en de infectie gaan voorbij. Toen de fascisten aan de macht kwamen in Rome schreef de wiskundige Volterra op een ansichtkaart "Regeringen komen en gaan maar de meetkunde uit Euclides' Elementen blijft eeuwig bestaan". Als platonist voel ik helemaal met hem mee.

Met hartelijke groeten,

Teun

• Dank je wel Teun voor je bemoedigende woorden. Inderdaad zijn de verhuizing en de infectie een veel korter leven beschoren dan de Euclidische meetkunde, daar hoef je geen platonist voor te zijn. Over de interpretatie van het woord "eeuwig" wil ik het later nog wel eens hebben. 

Maar les van 12:30 tot 13:00? Dan moet je wel heel snel praten. Ik gun je ook nog wat adempauze tussendoor (van mij hoeft een spreker niet dood om een mooi verhaal te houden). Ik denk dat je 10:30 tot 13:00 bedoelt... Maar ik ben heel blij met de vervolgcursus.

Groet,
    Huub
  • Ik bedoelde inderdaad 10:30 tot 13:00 uur. Excuus.

Groeten,

Teun

• Goedemorgen mannen,

Mij lijkt dat een Platonist zou moeten zeggen dat in een regering het fascisme geïnstantieerd is. Het lijkt er namelijk op dat het fascisme tot de universalia behoort.
    En een regering is een spatio-temporeel (samengesteld) object. Instantiatie van het fascisme vindt echter wel helaas erg vaak plaats.

Zelf ben ik nog steeds bezig om mijn positie tav het, in het algemeen, het realisme anti-realisme debat te bepalen. Tot op heden schuif ik nog niet verder op naar het realisme.

Verder wijs ik jullie nog op een nieuw boek, dat ik niet ga aanschaffen:

Fabrice Pataut (ed.), Truth, Objects, Infinity: New Perspectives on the Philosophy of Paul Benacerraf, Springer, 2016, 309pp., $149.00 (hbk), ISBN 9783319459783.

Fijne dag voor jullie allen,

Teije

• Beste Heren.

Nu het tijdelijk wat minder warm is, duik ik even weer in de filosofie. 
    Eerstens beterschap voor Huub. 
    De afgelopen weken een aantal boekwerken aangeschaft: "The Philosophy & Categories of Mathematics" Edited by Paul F. Kisak. Een niet al te dik werkje voor de geinteresseerde leek zoals mijn persoontje, dat een ook een overzicht biedt van de belangrijkste deelgebieden van de wiskunde. Met tal van verwijzingen naar andere literatuur. 
    Verder uit de epsilon-reeks: "L.E.J. Brouwer - van Mystiek tot Wiskunde" Voor mij persoonlijk helaas iets te hoog gegrepen, ook vanwege het vroeg twintigste eeuwse Nederlandsche taalgebruik.  
    Uit mijn boekenkast kwam een werkje tevoorschijn dat ik al langer in mijn bezit had. Ook uit de epsilonreeks: "Algebra; de brug tussen getallen en meetkundige constructies" van M. Riemersma. O.a. wordt aangetoond dat er geen constructie bestaat die hoek  in drie gelijke delen verdeelt. En tenslotte de Zebra reeks van Epsilon uitgaven. Korte werkjes weliswaar voor VWO scholieren maar toch.
  • Beste Huub, Teun, en Teije, Rien,

Allereerst dank voor de respectievelijke correcties van de tijden van de 2018 vervolgcursus 'Wiskunde en werkelijkheid'. Van die 10.00 uur als aanvang schrok ik een beetje, want dan zit ik net in de staart van de ochtendspits, en 10.30 uur als aanvang klinkt een stuk beter. Echter, de vervolgcursus ziet er zo goed uit dat ik ook in het andere geval zou zijn gekomen; met andere woorden, ik ben graag weer van de partij!

Nogmaals allereerst, sterkte met je infectie, Huub. Of beter gezegd (lees in mijn Commentaar op Brian Davies' 'Let Platonism die'): sterkte met je genezen, want de 'infectie' is een agens van buiten, waarop je dan met de|je Celsus-reacties ('ontsteking') een antwoord van binnen biedt, i.e., genezen. Maar dat terzijde, en sowieso beterschap!

Verder, Huub, ben ik geïntrigeerd door je opmerking over het woord "eeuwig". Ik ben geen filosoof, maar ik kan me zo voorstellen, dat je dat bedoelt ten opzichte van het begrip 'oneindig(heid)'. En ook als ik hier de plank volkomen missla ben ik heel geïnteresseerd om hier meer over te horen.

En beste Teije, nou, je gooit met je stelling aangaande het fascisme wel een knuppel in het hoederhok! Althans voor mij. Dat ik zelf fascisme verafschuw, omdat het via een illusie van gezamenlijke vrijheid, iedere persoonlijke vrijheid bij voorbaat daarmee inperkt, zegt op zichzelf niet zoveel; dat zou even zo goed mijn persoonlijke hang-up kunnen voorstellen. Echter, als overtuigde, maar nog niet zo deskundige, platonist voel ik mij zonder duidelijk argument om het fascisme níet als 'vorm' te kunnen onderkennen. Ik hoop op anderen om mij hierin te hulp te schieten.

Verder, Teije, ben ik benieuwd, waarom je het door je genoemde boek van Pataut, 'Truth, Objects, Infinity' zo schijnbaar ostentatief - maar wellicht lees ik dit verkeerd - níet gaat aanschaffen.

En last but not least, beste Rien, ja die filosofie, zeker als je er wat meer dichtbij komt, inderdaad, je krijgt het er warm van! En voorwaar, dat is een prachtig gevoel, maar ik kan goed begrijpen dat met deze warme zomerdagen, ook andere prioriteiten om aandacht vragen. Wat ik heel leuk vind zijn de boeken die je noemt - ik ga ze natrekken -, namelijk, ook ik, zijnde maar beperkt onderlegd dan wel bekwaam in de wiskunde, neem vaak, voor even snel, mijn toevlucht tot bijvoorbeeld, het HBO-boek "Wiskunde voor het hoger onderwijs", Van Asselt, Pijlgroms, Smeets, Walter, en Zoete. En waar het gaat om "Wir müssen wissen - Wir werden wissen" zijn alle middelen toegestaan, denk ik maar.

Met hartelijke groet aan allen,

Herman

• Beste Herman(nen),
    Even een reactie op "het niet aanschaffen" van het boek. Nu begrijp ik wel dat in zo'n betrekkelijke bijzijn snel een pejoratieve connotatie schuil kan gaan. In een bepaalde gradatie is dat ook wel zo. Wat ik niet bedoelde is dat ik niets moet hebben van Benacerraf. Daar weet ik nog te weinig van. Wat ik bedoelde is dat ik inmiddels zoveel boeken op het gebied van filosofie (en ook wiskunde) heb dat een surplus dreigt. Bovendien is het een typisch overpriced Springer boek.

Verder:
    Ik heb soms wel het gevoel dat ik een vreemdeling ben in dit (sympathieke) gezelschap. Jullie common core, afgezien van jullie individuele disciplines, is toch wel, zo lijkt het, dat jullie van wiskundige puzzels houden. Ik heb daar minder mee (of ik heb daarvoor niet het brein), zonder hiermee te zeggen dat ik deze onbelangrijk vind hoor. Maar mijn interesse gaat vooral toch meer de algemeen filosofisch-theoretische kant op. De inleidingen in het boek zijn voor mij dan ook erg nuttig.

Veel groeten (en inderdaad hou je taai Huub),

teije

• Hallo Teije,

Dank voor je toelichting. Helemaal duidelijk nu.

Verder, wat betreft je gevoel van een vreemdeling te zijn: met mijn medische achtergrond ben ik ook een vreemde eend in de bijt, en afgezien van wat praktijkervaring met het fenomenologisch existentialisme en vier jaar wis- en natuurkunde na mijn pensionering in Leiden (part-time), ben ik allerminst bedreven in beide vakgebieden. Het is misschien ook daarom, denk ik soms, dat ik juist de 'interactie' tussen filosofie en wiskunde zo inspirerend vind, en wie weet, had ik als deskundige in een van beiden, daar anders over gedacht. Hoe ook zij, wat mij betreft: Howdy Stranger. en welkom in de 'bijt'!

Met hartelijk,

Herman

Sign In or Register to comment.