Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

wat licht leesvoer...

Vrienden van de wiskunde en de filosofie!

Mijn nieuwe onderkomen is bijna ingericht, de dozen zijn bijna uitgepakt en de achterstand in mijn werk die daardoor is ontstaan is bijna weggewerkt. Nog even en het leven kan zijn normale kalme gang hervatten. Tot die tijd heb ik alvast wat licht leesvoer voor jullie verzameld. In onze discussies over het platonisme gaat het steeds over het bestaan van wiskundige objecten. Wat betekent "bestaan" dan eigenlijk? In het eerste artikel wordt aangetoond dat een bepaald object zeker niet kan bestaan. Maar wat betekent dat dan?

In het tweede wordt juist aangetoond dat er heel veel merkwaardige functies "bestaan" (nl. continue maar nergens differentieerbare reële functies), en sterker nog, dat er veel meer van dat soort functies bestaan dan de oude vertrouwde continue en (bijna) overal differentieerbare functies. Veel plezier hier mee!

Artikel 1: https://medium.com/@fjmubeen/unleashing-the-monsters-of-mathematics-ccaddab8b501
Artikel 2: https://medium.com/@petergleeson1/there-is-no-universe-cec835dc575f

Groet,
Huub

Comments

• Huub en andere vrienden,
    Een mooi moment om aan te haken. Ik ben juist twee dagen terug van een langere vakantie in de Italiaanse Alpen. En was voordien drie weken druk wegens verhuizing van een van mijn kinderen.
    De artikelen zijn leuk en smaken naar meer. Al waren de logische formules wel weer even wennen.
    Mijn plan om ook een kleine bijdrage te leveren heb ik nog steeds. Ik hoop binnenkort weer wat te laten horen!
    Groet,
    Jan
  • Vrienden van de filosofie!

Om even de wiskunde achter ons te laten, doch niet de werkelijkheid,
    en toch snel en makkelijk een kleine bijdrage te verzorgen...
    vandaag las ik toevallig in de bijlage van de Volkskrant een interview met Carlo Rovelli (over hem heb ik eerder een bijdrage geplaatst met o.a. info over het Trappist stelsel, alwaar mooie, bijna Pythagoreïsche verhoudingen van planetenbanen optreden - maar dat terzijde).

Na opname met een telefoontje en wat beeldbewerking is het mij gelukt dat interview hier te plaatsen. Noties over 'bestaan' en 'werkelijkheid' komen aan de orde - in relatie tot de notie 'tijd', zonder welk begrip het 'bestaan' niet kan bestaan en de 'werkelijkheid' niet ervaren kan worden. Immers, taal kan ons in dit geval niet dichter bij de werkelijkheid brengen.
    Maar lees zelf.

Groet,
    Jan
Sign In or Register to comment.