It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!
Wat houdt mij bezig? - wie bén ik daarom? (Wat is mijn 'profiel' in social media termen?)
De
eerste vraag komt mij voor als de meest relevante - in ieder geval om
anderen te vertellen.
Ik praat graag met anderen over wat mij
bezig houdt. Wat ik doe, wie ik ben vind ik minder belangrijk.
Misschien moet ik dat laatste toch kort vertellen, zodat
antwoorden op de eerste vraag beter te plaatsen zijn. Met een knipoog
naar Huub zijn 'autobio'. We hebben denk ik wel enkele dingen gemeen.
Ook ik ben ooit, in 1970 op een leeftijd van 19 jaar, van start gegaan met een studie (technische) natuurkunde, zij het aan de Rijks Universiteit Groningen. Ik nam daar aardig de tijd voor, onder andere door veel interesses in andere zaken dan studeren. Na mijn afstuderen in 1980 ben ik eerst bij de PTT gaan werken als systeemprogrammeur. Zin om voor de klas te gaan staan had ik niet, en zoals bekend was het niet velen gegeven om het echte (natuurkundige) onderzoek in te gaan. Daarop volgde vanaf 1984 een functie als database administrator bij het ministerie van WVC. Kennis maken met database technieken en SQL. En deelname aan diverse grote ICT projecten, ontwerp van enkele onderdelen van informatiesystemen, etc. Ook heb ik mij daarbij enige tijd op financiële informatievoorziening gericht.
In
een volgende stap maakte ik kennis met projecten op het gebied van
telecommunicatie bij het ministerie van OCW, aanbestedingen en
service management. Allemaal interessant, maar voornamelijk gewoon
ICT werk, nodig om de kost te (blijven) verdienen.
Een
verandering van werkkring in 2003 was nodig vanwege reorganisaties,
aanvankelijk als programmeur bij het ministerie van LNV. Daarna als
projectleider telecommunicatie, meewerken in grote
aanbestedingstrajecten, contractmanagement en nog diverse andere ICT
functies, inmiddels bij de dienst DICTU van het ministerie van
Economische Zaken.
Maar aan alles komt een eind, mijn pensioen
begint in mei, mijn werk stopt in juli. Dus leegloop dreigt....
Al
heb ik gelukkig tijd nodig voor enige begeleiding van mijn twee
kinderen en het ondernemen van leuke activiteiten met mijn vriendin.
Vanaf
2012 ging ik minder werken en kreeg ik meer tijd om mij te richten op
eenvoudige wiskunde (beginselen van algebra, groepentheorie en
getaltheorie) - zaken die tijdens mijn studie geen onderdeel van het
curriculum waren. Ook vond ik in mijn studietijd die onderwerpen te
moeilijk (algebra en topologie).
Er zijn grenzen tenslotte...
Als
verdere invulling heb ik mijzelf voor de nabije toekomst enkele
doelen en vragen kunnen stellen.
Onder het motto: wat houdt mij
bezig? volgen hier enkele vragen van (enigszins) filosofische aard.
Een poging om die enigszins onder woorden te brengen (in willekeurige
volgorde zoals ze nu in me opkomen):
In hoeverre is
wiskunde aan de mens 'gebonden'?
In het verlengde daarvan:
bestaat wiskunde (al) en wordt het ontdekt, of wordt wiskunde gemaakt
en geconstrueerd door de mens?
Daar vloeien nog enkele andere
boeiende vragen uit voort, die mogelijk later aan de orde kunnen
komen.
Voor
mij is een 'aangrenzende' vraag:
wat willen we - voor een
gesprek of discussie- onder wiskunde verstaan, wat bedoelen we met
'wiskunde'? Is dat bijvoorbeeld:
de activiteit (van het
gebruiken, ontwikkelen of ontdekken van wiskunde);
het
wiskundig 'stelsel' op zich;
het mechanisme van 'begrijpen' in
wetenschappelijke en/of logische zin;
het 'inzien van
werkelijkheden in wiskundige zin' als psychologisch en neurologisch
proces (de werking van de verbeelding) etc? Daarnaast
ben ik erg geïnteresseerd in meer natuurkundige onderwerpen (quantum
mechanica, emergente verschijnselen) en kosmologie. En ik lees graag
populair-wetenschappelijke boeken op wis- en natuurkundig gebied.
Ook
filosofische onderwerpen gaan mij aan het hart: onderdelen van
Wittgenstein werk, wat van Popper, Whitehead.
Een wiskundige ben ik niet - daarvoor ontbreekt mij het talent. Ik zie mij meer als een wandelaar op een begaanbaar bergpad in een schitterend wiskundig hooggebergte - alwaar ik de professionals hoog boven mij met touwen 'door' onneembare wanden omhoog zie klauteren. En van hen soms beelden ontvang van prachtige vergezichten....
Comments
Wat betreft het wiskundige talent: ik ben er altijd trots op geweest dat mijn succes in de wiskunde niet voortkwam uit zeldzame mentale competenties maar door hard werken (maar ik heb de Fields medal ook nooit gewonnen, met meer talent had ik met minder hard werken verder kunnen komen).
Voor wat betreft de vraag naar de definitie van 'wiskunde' verwijs ik naar Jourdain die onderscheid maakt tussen 'Mathematics' met een hoofdletter en 'mathematics'. 'mathematics' is 'the methods used to discover certain truths', 'Mathematics' is 'the truths discovered'. Maar het gaat dan wel altijd om ontdekkingen en ik weet niet of wiskundige waarheden ontdekt of gemaakt worden.